Projecten

Projecten 2018-11-15T11:10:20+00:00

Projecten

Binnen Stichting Lemat lopen op dit moment verschillende projecten. Hieronder lichten we drie van onze lopende projecten toe.

Integreren doen wij samen in Rotterdam

In dit project staan studieloopbaanbegeleiding en empowerment van Eritrese nieuwkomers centraal. Het doel is de nieuwkomers te verbinden met buurtbewoners door verschillende culturele activiteiten te organiseren. Wij ontvangen daarbij de onmisbare steun van het VSB-fonds, het Oranjefonds, het Kansfonds, het Sint Laurensfonds, Volkskracht en het DBL-fonds.

Project Eritrese Nederlanders in samenwerking met VluchtelingenWerk Nederland

In dit project, georganiseerd in zes gemeenten, verzorgt Stichting Lemat een empowerment-traject om Eritrese nieuwkomers een steuntje in de rug te geven. Na dit traject neemt Vluchtelingenwerk Nederland het over met een activeringstraject op participatieniveau. Hierin wordt gewerkt aan een solide toekomstplan met bijvoorbeeld de hulp van een andere Eritrese nieuwkomer die al langere tijd in Nederland leeft. Deze Eritrese Nederlander kan een mooi voorbeeld vormen en tegelijkertijd een buddy zijn.

Herman van Veen Arts Center: De Zinspelen

De Zinspelen is een project van Stichting Herman van Veen Arts Center Fonds. Dit unieke taalproject bestaat uit een theatervoorstelling en lesprogramma voor Eritrese nieuwkomers waarin ‘zin’ en het geluk van communiceren centraal staan. Lemat werft hierbij de deelnemers en verzorgt de trainingen en workshops. Tijdens het project werkte de doelgroep zelf mee aan de voorstelling ‘Robin & Robel’ in het Herman van Veen Arts Center in Soest, in juli 2018. Voor 2019 staan weer nieuwe voorstellingen gepland.