Een Eritreeër kijkt je niet aan – uit respect

Wat een eer: begin december 2017 schreef NRC-journaliste Maral Noshad Sharifi een artikel over het werk van onze stichting. Een stuk dat ontstond uit nieuwsgierigheid van de interviewer. Maral werkte aan een artikel over het imago van de vluchteling toen ze bij onze Milka terecht kwam. Tijdens het gesprek over de activiteiten van Lemat, vroeg Maral of ze Milka mocht interviewen voor een apart artikel in het NRC. En ja, dat mocht zeker!

Een positief geluid over Eritrese statushouders

Het resultaat mag er zijn. Het interview met Maral en haar collega Sheila Kamerman mondde uit in een prachtig artikel waar wij allemaal enorm trots op zijn. Vanuit Stichting Lemat wilden wij een positief geluid laten horen over de Eritrese nieuwkomers in Nederland en dat is gelukt in dit krantenartikel. In het stuk legt Milka met voorbeelden uit waar de Eritrese statushouders in Nederland zoal tegenaan lopen. En waarom het integreren soms zo moeilijk is. Zo komen veel Eritrese nieuwkomers uit agrarische gebieden. Een heel andere leefomgeving dan de westerse samenleving, die snel, druk en flink gedigitaliseerd is.

Verschillen tussen de culturen

Naast voorbeelden van de verschillen tussen de Eritrese en Nederlandse cultuur vertelt Milka over toen ze zelf ruim twintig jaar geleden in Assen werd opgevangen. Samen met haar moeder en broertje. Nadat een paar jaar geleden Eritrese vluchtelingen in Nederland aankwamen, ontstond het idee om de twee werelden bij elkaar te brengen. Ook vertelt ze over haar bijzondere werkervaringen in Italië, waar ze een aantal maanden in vluchtelingenkampen werkzaam was.

Milka beschrijft beeldend de vaardigheden en kracht van Eritrese statushouders in Nederland. Verder legt ze uit dat als een Eriteeër je niet aankijkt het niet betekent dat men geen contact wil maken. Niet aankijken gebeurt juist uit respect. Ben je benieuwd naar de volledige inhoud van het artikel in het NRC? Lees hier het hele artikel.

2018-11-15T11:15:18+00:00